Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať tuOK

Ktoré detské aplikácie sú naozaj vzdelávacie?

Ktoré detské aplikácie sú naozaj vzdelávacie?

Ktoré detské aplikácie sú naozaj vzdelávacie?

Digitalizácia a modernizácia spoločnosti zažíva v posledných piatich rokoch absolútny boom. Masívny rast týchto technológií vplýva čoraz viac najmä na deti. Uvedomujú si to nielen rodičia ale aj spoločnosti, ktoré sa zameriavajú na vývoj detských softvérov. Existuje nespočetné množstvo počítačových hier a aplikácií. Niektoré sú skvelé, iné absolútne nevhodné. Deti sa s modernými médiami hrajú rady, ale naučia sa pri tom niečo? Ešte stále prevláda mienka, že deťom počítač do rúk nepatrí, pretože negatívne ovplyvňuje ich psychický a fyzický vývoj. Skúsme  sa však s dieťaťom do hry zapojiť, respektíve sa aktívne zúčastniť na výbere hry ako takej. Vo všeobecnosti platí, že počítačová hra, ktorá simuluje nejaký príbeh, je štruktúrovaná a má v sebe zakomponované vzdelávacie a motivačné prvky, môže byť pre deti prínosom.

Ako sa teda rozhodovať pri výbere vhodnej aplikácie pre našu ratolesť?

Americkí univerzitní vedci zverejnili štúdiu zameranú na výchovné funkcie detských aplikácií. Výsledkom pozorovaní bolo, že viac než 72% najpredávanejších aplikácií v Apple app store pochádza z kategórie batoľa/predškolák a viac ako 80 000 aplikácií je označených štítkom „vzdelávacie“. A hoci sa uvádzajú pod týmto označením, v skutočnosti neexistujú žiadne normy, ktoré by takáto aplikácia mala spĺňať. Na vývoji detských softvérov sa takmer vôbec nepodieľajú pedagogickí odborníci, nemajú odstupňované osnovy študijných cieľov a v konečnom dôsledku tieto aplikácie nie sú otestované, či s ich pomocou naozaj dosiahneme sľubované výsledky.

Ak teda chceme pre dieťa aplikáciu so skutočnou vzdelávacou hodnotou, mali by sme si pri hľadaní ustriehnuť niekoľko základných princípov:

  1. Aplikácia by mala byť aktívna. Zapájať dieťa do práce s materiálom. Vyhnime sa takým, ktoré sú založené len na poťahovaní prstom po displeji. Napríklad: Ak má dieťa za úlohu vyhľadať okrúhle tvary, je vhodnejšie, ak ich nájde vo svojom reálnom okolí, odfotí a vloží do aplikácie. Je to efektívnejšie ako mechanické označovanie predvolených obrázkov.
  2. Hra zaujme, ale nerozptyľuje. Vyvarujme sa rušivých zvukových a vizuálnych prvkov, ktoré odvádzajú pozornosť dieťaťa.
  3. Vyberajme zmysluplne. Aplikácia má spájať, respektíve prepájať informácie, ktoré už dieťa pozná, s novými. Postupne pridávané informácie si dieťa ľahšie osvojuje.
  4. Dôležitá je sociálna interakcia, pretože deti sa najlepšie učia v skupine. Formou diskusie, súťaže alebo konverzácie môže dieťa spolupracovať na zadanej úlohe s rodičmi alebo vrstovníkmi.

V zásade platí, že by sme mali aplikácie  pre svoje dieťa vyberať a nakupovať z dôveryhodných zdrojov. Skontrolovať hodnotenia a recenzie, vyskúšať si appku sami na sebe a vyberať hry podľa mentálnej úrovne svojho dieťaťa. Efektívnosť vybranej aplikácie si u detí môžeme overovať kontrolnými otázkami. Netreba však zabúdať, že aj správne vybraná aplikácia z dieťaťa nespraví génia. Deti sa potrebujú v prvom rade zabaviť a  tak ako dospelí občas sledujú reality šou, alebo čítajú klebetníky, aj deti sa radšej venujú hrám, ktoré vôbec nie sú výchovné . Preto je pri výbere dobré vsadiť na správnu kombináciu vzdelávania a zábavy.

Upozornenie: Obsah stránky nenahrádza odbornú konzultáciu