Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať tuOK

Účinné tipy ako podporiť zdravé stravovacie návyky u detí

Účinné tipy ako podporiť zdravé stravovacie návyky u detí

Ako deti naučiť správnym stravovacím návykom

Deti v každom veku skúšajú pri jedle trpezlivosť svojich rodičov. Vo výbere potravín bývajú konzervatívnejšie ako dospelí, vadí im farba, množstvo aj chuť. Vypestovať u nich pozitívny vzťah k zdravým stravovacím návykom je nesporným benefitom do budúcnosti. Ako to jednoducho a efektívne dosiahnuť?

Kým jedni rodičia sa obávajú, či ich dieťa zjedlo „dosť“, iní uvažujú, či snáď neje príliš. Každý rodič sa snaží ponúknuť svojmu dieťaťu zdravé potraviny a dostatok príležitostí, aby sa najedlo. Záleží však len na dieťati koľko - a či vôbec niečo - zje.
Je normálne, že detské chute sa menia zo dňa na deň. Sú dni, keď vaše dieťa zje naozaj veľa a inokedy takmer nič. Netreba sa báť, ono si to vykompenzuje pri ďalšom jedle. Možno ešte dnes, a možno zajtra.
Nesnažte sa ho nútiť alebo mu ponúkať chutnejšie alternatívy. Týmto spôsobom sa dieťa nikdy nenaučí počúvať svoj hlad a vy nespoznáte jeho apetít. Porozumenie reči žalúdka vášho dieťaťa vám pomôže vysporiadať sa s obavami o jeho podvýživu alebo naopak nadváhu. Mozog vydáva žalúdku signál o sýtosti, resp. hlade, až 20 minút potom, ako sa do neho dostane potrava. Hlad a pocit sýtosti tiež súvisia s tým, ako veľmi sa dieťa najedlo včera o tom istom čase.

Prejedanie

Ak sa obávate, že vaše dieťa má tendenciu prejedať sa, vyskúšajte týchto pár odporúčaní:

  • ponúknite mu  o niečo menšiu porciu jedla. Keď ju dieťa celú zje, môžete mu ponúknuť druhú – ešte menšiu - porciu. Tak dostane mozog a  bruško vášho dieťaťa šancu dohnať zameškané,
  • podávajte jedlo na menšom tanieri. Týmto spôsobom dieťaťu ponúknete ideálne veľkú porciu a zároveň dostane plný tanier jedla,
  • ak dieťa odmieta niektoré druhy potravín - napríklad zeleninu - je to jeho voľba. Nech ju teda nechá na tanieri. V žiadnom prípade nie je vhodné nahrádzať mu toto nezjedené množstvo alternatívnou potravinou – napríklad mäsom alebo zemiakmi.

Nechutenstvo a slabý apetít

Vyhrážky, bitky a nátlak nepomôžu. Chce to trpezlivosť. Nenúťte dieťa zjesť všetko, čo má na tanieri a neponúkajte mu úplatky za to, že zje aspoň jeden kúsok. Po čase by sa to mohlo obrátiť proti vám. Vyhnite sa aj prednáškam typu: „…čo by za to dali deti v Afrike…“.

Ak máte pocit, že vaše dieťa neje dosť, alebo nemá dostatočnú chuť do jedla, skúste nasledujúce stratégie:

  • ponúkajte mu jedlo v rovnaký čas každý deň. Ak sa deti stravujú v pravidelných intervaloch, je oveľa väčšia pravdepodobnosť, že ďalší deň v tom istom čase dostanú hlad,
  • zmenšite porcie, ktoré dieťa dostáva na desiatu. Deti potrebujú malý predobedný snack, ale keď sú z neho nasýtené ešte na obed, nemajú dôvod hrnúť sa k hlavnému jedlu,
  • hoci štvorročný syn vašej kamarátky zje na obed rezeň veľký ako ruka dospelého človeka, neporovnávajte ho so svojím dieťaťom. Každé dieťa je individuálne a má aj špecifické požiadavky na veľkosť porcie svojho jedla. Vždy je lepšie dať mu menšiu porciu, a neskôr mu pridať,
  • nebojte sa dohodnúť si termín u dietológa, resp. odborníka na detskú výživu a nutričné poradenstvo.

Zdravé stravovacie návyky začínajú doma

Najefektívnejší spôsob, ako zoznámiť deti so správnymi stravovacími návykmi je poskytnúť im ideálny vzor. Ak vás dieťa bude vidieť nakupovať zdravé potraviny a variť zdravé jedlá, bude vás chcieť napodobňovať.

  • Majte vždy na dosah misku čerstvého ovocia.
  • Vytvárajte zásoby najmä zo zdravých a výživných potravín.
  • Pokúste sa vyberať ovocie a zeleninu rôznych farieb, textúr a chutí - čím rozmanitejšie a lákavejšie budú potraviny vyzerať, tým väčšia je pravdepodobnosť, že vaše dieťa nájde niečo, čo ho zaujme a dostane na to chuť .
  • Čítajte knihy s obrázkami ovocia a zeleniny – upozorňujte na rôzne farby, tvary a chute.
  • Zapojte dieťa do plánovania denného menu a nakupovania jednotlivých potravín. Ak vaše dieťa pomáha pri príprave jedla, je pravdepodobné, že ho bude aj jesť.
  • Základným pilierom správnych stravovacích návykov je pravidelnosť. Povzbudzuje chuť k jedlu a pomáha vytvoriť zdravú rutinu.
  • Vychutnávajte si jedlo spoločne ako rodina tak často, ako je to možné.
  • Ak nemôžete zabezpečiť stravu doma, ideálnou alternatívou je obed v školskej jedálni. Jedlo je pripravované tak, aby vyhovovalo požiadavkám na zdravý rast vašich detí.

A nakoniec …televízor a iné moderné technológie k stolu nepatria!

Upozornenie: Obsah stránky nenahrádza odbornú konzultáciu