Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať tuOK

9 jednoduchých hier na trénovanie pamäti a pozornosti

9 jednoduchých hier na trénovanie pamäti a pozornosti
Foto: Shutterstock

Zvyšovaním kapacity pamäti sa zlepšuje schopnosť pohotovejšieho osvojenia si nových poznatkov. V období nástupu do základnej školy by dieťa malo byť schopné plne sa sústrediť približne 10 - 15 min. Ak to nedokáže, ostáva ohrozená jeho schopnosť získavania nových informácií, ich zapamätávania si a tým schopnosť učiť sa. Úroveň koncentrácie tak priamo súvisí so školskou zrelosťou. Pomôžte dieťaťu s jej tréningom týmito jednoduchými hrami.

Rýmy – hra pre jedno a viac detí

Pomaly a zreteľne recitujeme deťom neznáme verše. Najskôr dvojveršie, neskôr štvorveršie. Deti verše opakujú. Ak sa hry zúčastňuje viac detí, môžu hrať formou súťaže. Kto si báseň zapamätá ako prvý, dostane odmenu.

Čo k čomu patrí – hra vhodná pre väčší počet detí

Deti sedia v kruhu na stoličkách. Stoličiek je o jednu menej ako detí. Jedno dieťa ide doprostred kruhu, vyberie si nejaké povolanie (Napr. hasič ) a povie: „Ja som hasič!“ Ostatní rozmýšľajú, čo potrebuje hasič k svojej práci. Koho niečo napadne, vstane a povie: „ Ja som voda.“ a sadne si do kruhu k hasičovi. Iné dieťa môže povedať: „Ja som  hadica.“ a tak ďalej. Dieťa, ktoré hru začínalo, sa rozhodne, koho si vyberie a povie: „Vezmem si vodu a hadicu.“ Vezme tieto deti za ruky a odídu si spolu sadnúť na stoličky. Dieťa, ktoré ostalo v kruhu - vždy len jedno - si vymyslí ďalšie povolanie, ktoré bude predstavovať. Hra sa potom opakuje rovnakým spôsobom.

Prišiel strýko z Ameriky a doniesol zázračný kufor – hra vhodná pre jedno a viac detí

Deti uvedieme do situácie – prišiel strýko z Ameriky a priniesol so sebou zázračný kufor. V kufri sa nachádzajú najrôznejšie darčeky, zvieratká, ovocie, hračky a pod. Treba ich uhádnuť. Môžeme začať napríklad zvieratami, pretože deti si ich ľahko pamätajú. Prvé dieťa povie: „Prišiel strýko z Ameriky, doniesol kúzelný kufor a v ňom bola mačka.“ Druhé dieťa zopakuje túto vetu a pridá ďalšie zviera: „Prišiel strýko z Ameriky, doniesol kúzelný kufor, bola v ňom mačka a slon.“ Postupne deti opakujú začiatočnú vetu a pridávajú stále viac zvieratiek pokiaľ sú schopné si ich zapamätať. Témy na hru môžeme meniť, napr. Ideme stanovať a musíme si zbaliť..., Budem variť polievku a pridám do nej...

Čo si robil, kde si bol? – hra vhodná pre jedno a viac detí

Pýtame sa dieťaťa na to, čo zažilo. Čo robilo v škole, čo sa učili, čo sa mu tam páčilo a čo, naopak, nepáčilo. Môžeme použiť napríklad tieto otázky:

  • Koľko vás dnes bolo v triede? Koľko spolužiakov chýbalo?
  • S kým si sedel? 
  • Koľko ste dnes mali  v škole hodín? Ako za sebou nasledovali?
  • Čo ste sa dnes učili na prvej hodine... na druhej hodine... atď.
  • Čo mala na sebe oblečené pani učiteľka?
  • Ako ti  chutil obed? Čo ste mali na obed?
  • Čo ste robili v školskom klube? Kto bol s tebou v školskom klube? atď.

Tieto otázky je možné využívať aj pri spoločnom trávení voľného času:

  • Aké stromy sme videli na prechádzke? Aké zvieratká sme videli v lese?
  • O čom bola rozprávka? Ako sa volal hlavný hrdina?

Pexeso – hra vhodná pre jedno a viac detí

Klasické pexeso je všetkým dobre známe. Je to zábavná a účinná forma trénovania pamäti a koncentrácie. Obdobnou formou pexesa je hra s rozhádzanými vecami.
Na stôl  alebo na zem poukladáme päť – šesť rôznych predmetov. Dieťa si predmety v určitom časovom intervale pozorne popozerá. Potom predmety zakryjeme dekou, obrusom alebo inou nepriehľadnou textíliou. Jeden predmet nenápadne odoberieme alebo premiestnime a odokryjeme kopu. Úlohou dieťaťa je zistiť, ktorý predmet na kope chýba alebo zmenil miesto.   

Rozprávanie s číslami – hra vhodná pre dve a viac detí

Deťom rozdáme 5 ľubovoľných hracích kariet, prípadne iných predmetov – guličiek, ceruziek a pod. Začneme rozprávať príbeh z každodenného života prepletený množstvom čísiel do desať. Napr. : „Naša starká mala šesť sestier a troch bratov. Všetci sedávali spolu pri stole, ktorý mal štyri nohy...“ Pri každom spomenutom čísle dieťa zdvihne ruku. Kto zabudne zdvihnúť ruku, musí odovzdať jednu kartu. Vyhráva ten, komu ostane najviac kariet. Na zvýšenie náročnosti hry môžeme deťom rozprávať príbeh s nezmyselnými prvkami. Napr. rozprávku o lietajúcej mačke, ktorá mala dva chvosty a na večeru jedávala parené buchty. Dieťa musí zdvihnúť ruku vždy keď začuje nezmysel.

Popletené telo – hra vhodná pre jedno a viac detí

Deti si sadnú do polkruhu. Dospelý príde k jednému z nich, chytí sa za hlavu a povie: „Toto je moja ruka.“ Oslovené dieťa musí zareagovať presne naopak. Chytí sa za ruku a povie: „Toto je moja hlava.“ Dospelý postupne osloví každé dieťa a keď zareaguje správne, ide na pozíciu dospelého a dospelý si sadne na jeho miesto.

 

Upozornenie: Obsah stránky nenahrádza odbornú konzultáciu

Zavrieť reklamu