Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať tuOK

Aj vaše dieťa je v škôlke nováčikom? Plače a vzpiera sa pri odchode z domu? Zistite, čo prežíva, keď sa dvere triedy zatvoria!

Aj vaše dieťa je v škôlke nováčikom?
Foto: Shutterstock

Nástup do materskej školy je pre deti veľkým životným krokom. Mnohé z nich prežívajú odlúčenie od mamy po prvýkrát a neraz dlhé hodiny bez nej preplačú. Nová situácia nie je jednoduchá pre nikoho z rodiny. Rodičia sú veľkí, tí to zvládnu, ale čo tí najmenší? Viete čo prežívajú, ako im pomáha učiteľka a čo môžete pre nich urobiť vy?

V nasledujúcej tabuľke môžete vidieť prejavy správania dieťaťa počas prvých týždňov v škôlke. Na základe týchto indícií ľahko nájdete spôsob, ako prekonať ťažké chvíle odlúčenia.

                                           1. týždeň – OBDOBIE ORIENTOVANIA SA

Ako sa prejavuje dieťa v MŠ

Ako sa prejavuje doma

  • dieťa spoznáva prostredie MŠ
  • získava informácie o novom prostredí
  • pozoruje, nenadväzuje kontakty s ostatnými deťmi
  • nezaujíma sa o aktivity detí
  • nerozpráva o svojich zážitkoch
  • nehrá sa intenzívne a vytrvalo
  • rozpráva veľmi potichu
  • je uzavreté, zdržanlivé
  • je unavené hlukom a množstvom podnetov
  • relaxuje
  • potrebuje spracovať dojmy a zážitky
  • obmedzuje obľúbené aktivity

Ako pomôže dieťaťu učiteľka

Ako pomôže dieťaťu rodič

  • rešpektuje úlohu pozorovateľa dieťaťa
  • podporuje konanie dieťaťa
  • citlivo pristupuje k dieťaťu keď plače
  • podporuje u dieťaťa spoznávanie pravidiel
  • podporuje poznávanie prostredia MŠ
  • dieťa si môže ponechať obľúbenú hračku
  • poskytne podporu pre pobyt s kamarátom alebo súrodencom
  • ku koncu týždňa pripraví príťažlivú aktivitu s pokračovaním v budúcom týždni
  • nelúči sa s dieťaťom dlho (dlhé lúčenie dieťa zneisťuje a podporuje strach)
  • ak má možnosť, ponechá dieťa v MŠ len dopoludnia
  • po návšteve MŠ nechá dieťa relaxovať
  • nezaťažuje dieťa veľkými aktivitami (prechádzky, nákupy a pod.)
  • nezaťažuje dieťa životnými zmenami
    (sťahovanie, nezhody rodičov, narodenie súrodenca...)
  • zosúladí denný režim doma s režimom v MŠ
  • neprerušuje pobyt v MŠ

2. týždeň – OBDOBIE PRESADENIA SA

Ako sa prejavuje dieťa v MŠ

Ako sa prejavuje doma

  • prvé pokusy o kontakt s deťmi
  • pokúša sa presadiť v skupine detí, začína komunikovať
  • pokúša sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami
  • hľadá ochranu u dospelých, ak má problémy s deťmi
  • rýchlo sa unaví a ľahko sa rozplače

 

  • pôsobí nevyrovnane
  • často mení náladu
  • je nespokojné, mrzuté, unavené
  • je odmietavé, plačlivé
  • snaží sa upútať pozornosť

Ako pomôže dieťaťu učiteľka

Ako pomôže dieťaťu rodič

  • podporuje poznávanie prostredia a pravidiel MŠ
  • podporuje poznávanie ľudí v MŠ
  • pomáha riešiť konflikty
  • jednotné pôsobenie učiteliek
  • dieťa si môže ponechať obľúbenú hračku
  • neprerušuje pobyt v MŠ
  • postupne predlžuje pobyt dieťaťa v MŠ
  • nelúči sa dlho s dieťaťom
  • nezaťažuje dieťa inými aktivitami
  • podporuje priateľstvá z MŠ
  • rešpektuje správanie dieťaťa

3. týždeň – OBDOBIE UPOKOJENIA SA, VYROVNANIA SA

Ako sa prejavuje dieťa v MŠ

Ako sa prejavuje doma

  • dieťa sa istejšie pohybuje v MŠ
  • prejavuje náklonnosť k ostatným deťom
  • zaujíma sa o aktivity detí
  • napodobňuje detské vzory

 

  • je vyčerpané
  • rýchlo sa unaví

Ako pomôže dieťaťu učiteľka

Ako pomôže dieťaťu rodič

  • podporuje aktivitu dieťaťa a poznávanie pravidiel
  • podporuje priateľstvá
  • neprerušuje pobyt dieťaťa v MŠ
  • predlžuje pobyt dieťaťa v MŠ
  • podporuje priateľstvá z MŠ
  • rešpektuje psychosomatickú záťaž

 

 

Upozornenie: Obsah stránky nenahrádza odbornú konzultáciu

Zavrieť reklamu