Ako sa prejavuje dieťa v MŠ
|
Ako sa prejavuje doma
|
- dieťa spoznáva prostredie MŠ
- získava informácie o novom prostredí
- pozoruje, nenadväzuje kontakty s ostatnými deťmi
- nezaujíma sa o aktivity detí
- nerozpráva o svojich zážitkoch
- nehrá sa intenzívne a vytrvalo
- rozpráva veľmi potichu
|
- je uzavreté, zdržanlivé
- je unavené hlukom a množstvom podnetov
- relaxuje
- potrebuje spracovať dojmy a zážitky
- obmedzuje obľúbené aktivity
|
Ako pomôže dieťaťu učiteľka
|
Ako pomôže dieťaťu rodič
|
- rešpektuje úlohu pozorovateľa dieťaťa
- podporuje konanie dieťaťa
- citlivo pristupuje k dieťaťu keď plače
- podporuje u dieťaťa spoznávanie pravidiel
- podporuje poznávanie prostredia MŠ
- dieťa si môže ponechať obľúbenú hračku
- poskytne podporu pre pobyt s kamarátom alebo súrodencom
- ku koncu týždňa pripraví príťažlivú aktivitu s pokračovaním v budúcom týždni
|
- nelúči sa s dieťaťom dlho (dlhé lúčenie dieťa zneisťuje a podporuje strach)
- ak má možnosť, ponechá dieťa v MŠ len dopoludnia
- po návšteve MŠ nechá dieťa relaxovať
- nezaťažuje dieťa veľkými aktivitami (prechádzky, nákupy a pod.)
- nezaťažuje dieťa životnými zmenami
(sťahovanie, nezhody rodičov, narodenie súrodenca...)
- zosúladí denný režim doma s režimom v MŠ
- neprerušuje pobyt v MŠ
|
2. týždeň – OBDOBIE PRESADENIA SA
|
Ako sa prejavuje dieťa v MŠ
|
Ako sa prejavuje doma
|
- prvé pokusy o kontakt s deťmi
- pokúša sa presadiť v skupine detí, začína komunikovať
- pokúša sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami
- hľadá ochranu u dospelých, ak má problémy s deťmi
- rýchlo sa unaví a ľahko sa rozplače
|
- pôsobí nevyrovnane
- často mení náladu
- je nespokojné, mrzuté, unavené
- je odmietavé, plačlivé
- snaží sa upútať pozornosť
|
Ako pomôže dieťaťu učiteľka
|
Ako pomôže dieťaťu rodič
|
- podporuje poznávanie prostredia a pravidiel MŠ
- podporuje poznávanie ľudí v MŠ
- pomáha riešiť konflikty
- jednotné pôsobenie učiteliek
- dieťa si môže ponechať obľúbenú hračku
|
- neprerušuje pobyt v MŠ
- postupne predlžuje pobyt dieťaťa v MŠ
- nelúči sa dlho s dieťaťom
- nezaťažuje dieťa inými aktivitami
- podporuje priateľstvá z MŠ
- rešpektuje správanie dieťaťa
|
3. týždeň – OBDOBIE UPOKOJENIA SA, VYROVNANIA SA
|
Ako sa prejavuje dieťa v MŠ
|
Ako sa prejavuje doma
|
- dieťa sa istejšie pohybuje v MŠ
- prejavuje náklonnosť k ostatným deťom
- zaujíma sa o aktivity detí
- napodobňuje detské vzory
|
- je vyčerpané
- rýchlo sa unaví
|
Ako pomôže dieťaťu učiteľka
|
Ako pomôže dieťaťu rodič
|
- podporuje aktivitu dieťaťa a poznávanie pravidiel
- podporuje priateľstvá
|
- neprerušuje pobyt dieťaťa v MŠ
- predlžuje pobyt dieťaťa v MŠ
- podporuje priateľstvá z MŠ
- rešpektuje psychosomatickú záťaž
|